onsdag 29. august 2012

Veivalg

Jeg har tenkt litt frem og tilbake i det siste. Veivalg som må tas, veivalg som må gjøres innen da og da. Hvor vil jeg, hva vil jeg, og hvordan skal jeg komme meg dit. Og mens jeg tenker så flyr tiden, og veien går seg til av seg selv virker det som. I det siste har det imidlertid stått sterkere foran meg en noensinne før.

Har hatt det ekstremt travelt siden slutten av juli, og det begynner å roe seg litt nå. Så nå har jeg plutselig tid til å tenke igjen. Og det er nesten litt skummelt. Gjorde noen veivalg i sommer som legger litt føringer på nåtiden. Så jeg er ikke helt fri - lengre. En fri sjel har blitt noe låst. Men mye fri. Og fortsatt mange valg og muligheter. Det gjelder bare å sortere hjernen sånn at man vet hva man vil, eller utraderer noe. Å gå videre inn i dette tar jeg ikke nå- selv som anonym blogger  på nettet. Det blir for touchy.

Jeg vet ikke engang hva jeg skal gjøre med bloggen. Denne bloggen skulle i utgangspunktet være anonym. Plutselig er det flere som vet om bloggen min, så det brenner litt under føttene mine. Ikke at jeg har skrevet noe jeg ikke kan stå for her inne. Men jeg skulle gjerne likt å skrive noe jeg ikke kunne stå for, og har flere halvveis skrevne bloginnlegg som jeg nøler med å poste. Det er heller ikke det at så mange sjekker bloggen min, jeg savner allikevel den private følelsen bloggingen ga meg i begynnelsen.

Bloggen skulle gjerne hatt et fokus. Da blir den mer interessant å lese. Imidlertid er jeg opptatt av så mye. For tiden liker jeg spesielt å lese fagblogger, gjerne om politikk og økonomi. Jeg ser at å blande en fagblogg med tvilsomme new age greier som astrologi, gjør at man mister lesere. Og man blir gjerne tatt useriøst. Da passer det heller ikke å blande inn trivialiteter fra hverdagslivet inn i samme blogg. Jeg er også opptatt av mote, rett og slett fashion. Så det hadde vært fint å få utløp for det på et sted. I tillegg har jeg en del tanker omkring myke ting i livet, ting det ikke er fasitsvar på... Såvel som tanker omkring relasjoner, makt og maktmisbruk, hvordan mennesker forholder seg til hverandre, og her kommer man inn på sistemann på lista....

Nemlig en ærlig blogg om akkurat hva jeg syns om diverse personlige opplevelser, folk man har møtt, hvordan folk behandler hverandre ute i det virkelige liv og hva jeg syns om det. Ikke det sminkede cocktailsvaret de fleste vil gi, som de sminker ut fra hva de tror andre vil synes, eller det eventuelle makthierarkiet i gruppa. Jeg brenner for å si min mening, åpent og ærlig - fordi det er så få situasjoner der man virkelig kan det lengre. Jeg har en stor tro på at verden ville blitt mye bedre om folk bare var ærlige mot hverandre (er jo skytte), så da tenker jeg at det hadde vært fint å begynne her...

Men hvor åpent og ærlig kan man egentlig blogge? Og er det ikke de ærlige opplevelsene og meningene man kommer lengst med? Alt det andre er jo bare en kopi av noe man har lest en plass, eller tenker at man burde mene?

Hva står jeg igjen med? Jo...
1. Fagblogg om politikk og økonomi. Her tenker jeg det er en viss fare for at jeg faller igjennom. Det holder kanskje ikke å bare lese Boombust, EktePenger, JP og DN sine blogger jevnlig. Det holder ikke bare å være interessert, det holder ikke bare å mene noe eller ha internet access. Du må faktisk kunne noe også. Jeg følger sånn middels med på politiske debatter i samfunnet.  Man bør helst ha litt mer innsikt - og det vet jeg rett og slett ikke om jeg har tid til. Selv om interessen er der.

2. Astrologi, samt new age-blogg. Og denne bør jeg holde svært atskilt fra den såkalte fagbloggen. New Age - eller Old Age har altid vært meg. Helt siden jeg var liten og assosierte meg med Magica fra Tryll i Donald Duck, har jeg kjent en dragning til det spirituelle. Dolly Duck var pen og se på, og jeg likte klærne og stilen hennes, men Magica fra Tryll var en ekte person. Og hun hadde kult, svart utslått hår.Det har alltid vært en del av meg, selv om det i dagens logiske, og vestlige samfunn ikke er stuerent å si slike ting. Du blir sett på som litt sprø, eller en sjarlatan eller jeg vet ikke hva. Jovisst mener jeg innbitt at det alternative miljøet i Norge er veldig materielt fokusert, og at svært mange utnytter mennesker i nød, samt at mange som tror de er spirituelle er ute av balanse - eller litt sprø. Men det er ikke bare det. Bakenfor alt handler det om at alt egentlig er spirituelt. Vi er spirituelle vesener som har menneskelige opplevelser. Ikke mennesker som har spirituelle opplevelser.

3. En koselig blogg. Slike bloggere som forteller om hva de spiser, hvor fin soloppgangen har vært, og hvor de har trent. Rett og slett hvor koselig alt er, hvor mange koselige folk de setter pris på og alt de gleder seg til. Dette hadde vært fint å hatt en slik blogg. Ikke minst fordi det ville nok mange som kjenner meg synes være interessant å følge. Hva gjør du nå, hva har skjedd i livet ditt, så kan vi prate om noe når vi møtes. Imidlertid spørs det om jeg er koselig nok eller selveksponerende nok, jeg er kanskje for hissig og privat (scorpio rising....)

4. Mote/kunst/fashion.  Jeg elsker å følge med på hvilke farger som passer sammen, hvilke snitt som kler folk. Rett og slett å samle på det. Når jeg er meg liker jeg også å pynte meg og gå i klær som passer fint sammen. Da føler jeg meg hel og har det bra med meg selv.

5. En tekst-blogg. Der jeg samler på tekster og tanker omkring de myke ting i livet. Her hadde det vært gøy å øve på skriveferdighetene.

6. En rå og ærlig blogg. Her må jeg være mest anonym, men samtidig mest fri. Det hadde vært herlig å kunne skrive rått og usensurert om de viktige tingene i livet. Du vet, de som vi ikke kan måle og heller ikke se. Eller om medmenneskelige temaer som opptar meg. Fordi det er viktig.

Så hva står man igjen med? Seks blogger? Story of my life. Tilbake til veivalg. Alt handler om valg, og hvor mye man vil noe.

2 kommentarer:

  1. Dette var et interessant innlegg. I mine øyne kan du kombinere alt dette, og gjøre det veldig interessant. Alt henger på sett og vis sammen. Du kan trekke koblinger mellom mote, samfunnstrender, økonomi, filosofi, astrologi, daglige hendelser, osv. Skriv om ting som opptar deg, og ikke hva som passer alle andre. Slik jeg ser det vil nettopp dette gjøre tekstene dine interessante. Nå skal det sies at jeg ikke har peiling på hvordan en blogg BØR være iht. "ekspertenes" syn, men jeg tror uansett du bør være tro mot seg selv, og kun det. Stå på videre.

    SvarSlett
  2. Takk for kommentar :)

    Vel, det jeg er litt redd for er å blogger for åpent om eksempelvis privatpersoner, jobb eller politisk synspunkt som slettes ikke er heldig. Det er vel det man ikke skal gjøre? Det er vel derfor jeg har tenkt litt på å dele det litt opp. Så kan man vel ha en blogg med fullt navn der man skriver alt som er politisk korrekt..hehe.
    Uansett, fint poeng med at man bør vel helst være tro mot seg selv. Da kommer man lengst.

    SvarSlett