fredag 11. mai 2012

Boligkollapsen kommer

...men når? Jeg har lest en del dystre spådommer på diverse blogger, og må innrømme at det gjør meg noe bekymret. Noen mener man bare bør investere i eiendom, andre har solgt hus/leilighet og investert alt i gull og sølv. Noen mener alt vil kollapse innen et år, andre mener Norge er nødt til å holde renta lav, for å få solgt varene våre i utlandet... Dermed vil prisene øke, og det er billig å ta lån... Ideelt sett hadde samfunnet vært slik at man slapp å tenke på dette, men nå er det engang ikke slik. Eiendomsprisene har økt sinnsykt mye siden 2002, kan det virkelig fortsette inn i himmelen? Et alternativ jeg tenker på er at kanskje færre og færre får råd til å eie sin egen bolig....Og det er ihvertfall en dyster spådom...

Hva tror du?

2 kommentarer:

  1. Hei, hvorfor er det dyster spådom at boligpriser faller? Jeg synes det er positivt for da slipper folk å gjelde seg over pipa for å eie 4 vegger og 1 tak. Boligprisene kommer til å falle, falle kraftig, når det skjer vil det være en flott mulighet å kjøpe billig og kose seg uten gjeld. :)

    Tenk deg om prisene i Spania kollapser med 100% og du kan kjøpe deg et fint bolig i Spania for 200-400 000kr på stranda? Jeg hadde kjøpt med en gang, det er sikkert :)

    SvarSlett
  2. Heisann:) Jeg kan si ganske mye om akkurat hvorfor det er en negativ ting. De fleste tenker først og fremst på seg selv, og jeg er intet unntak. Jeg har penger som jeg vil investere i bolig, og tenker på å gjøre det akkurat NÅ. Kommer kollapsen kjapt, blir jeg en av de som kjøpte på topp, noe jeg misliker tanken på... Jeg liker ikke tanken på at penger jeg har tjent gjennom blod, svette og tårer forsvinner ut i ingenting på grunn av at andre ikke har klart å besinne seg når de har kjøpt bolig tidligere ;-)

    Jeg syns forsåvidt heller ikke det er noe positivt for samfunnet som helhet. Faller boligmarkedet dramatisk, vil det bli en enorm omveltning i hele samfunnet. Jeg ser for meg at de med mye penger i utgangspunktet, samt investorer som har mulighet til å styre unna i tide, vil tjene. Folk flest vil tape penger de har slitt hardt for. En hel haug av nordmenn vil miste sparepengene sine, og - vil ikke nordmenn miste kjøpekraft i forhold til utlandet da? Vil ikke en hel haug med folk bli fattige? Vi vil få en ny overklasse i Norge, og en stor del fattige "slaver"...?

    Jeg er enig i at boligmarkedet er overpriset, men må innrømme jeg hadde foretrukket en utflatning i veksten, eller en sunn, svak prisstigning framfor en boble.

    Selvfølgelig ville det jo være topp å kunne kjøpe boliger til halv pris, hvis man er en av de heldige som sitter med cash akkurat når det smeller... Det forutsetter selvfølgelig at man har is i magen og nok kunnskap til å sitte med penger/verdier akkurat når det skjer...Men for samfunnet som helhet tror jeg ikke det er noe særlig... Det var da tross alt boligkollapsen i USA som førte til de problemene som er der borte nå? (litt forenklet fortalt). Ikke usannsynlig at vi vil oppleve liknende problemer i Norge når det smeller. Hvordan i all verden kan dette være positivt?:)

    SvarSlett