torsdag 10. mai 2012

Jeg elsker det - The Hunger Games!

Jeg begynte på dette innlegget dagen etter jeg hadde sett filmen. Altså 24. mars, 2 dager siden filmen hadde premiere i Norge. Jeg tror den hadde premiere verden over da. Det må være en av de beste filmene jeg har sett. Kanskje den aller beste. Jeg har ikke hatt så sansen for science fiction siden Narnia! Og det er stort.

Jeg blir aldri helt fornøyd med denne artikkelen. Uansett om jeg blir ferdig, på et vis, dukker det opp noe mer som jeg egentlig skulle ha sagt. Noe mer med filmen som jeg har glemt å fortelle. Eller noe jeg har skrevet på en kronglete måte. Men nå gir jeg opp - jeg publiserer den, slik at  kladden ikke blir liggende her til neste film kommer ut... Here goes...

Overklasse og underklasse. En stykk heltinne. Kjærlighetsdrama. Trekantdrama. 24 ungdommer som må drepe hverandre - eller bli drept. Alt kringkastes som realitytv for en arrogant overklasse. Kan det bli feil? .. Nei.

Så nemlig nettopp "The hunger Games" For en fantastisk film! Endelig en film der dama ikke bare er svak og ynkelig og venter på at en ego, oppblåst mann skal redde henne.

Imdb sier det slik:
In a not-too-distant future, North America has collapsed, weakened by drought, fire, famine, and war to be replaced by Panem, a country divided into the Capitol and 12 districts. Each year two young representatives from each district are selected by lottery to participate in The Hunger Games. Part entertainment, part brutal intimidation of the subjugated districts, the televised games are broadcast throughout Panem. The 24 participants are forced to eliminate their competitors, literally, with all citizens required to watch. When 16-year-old Katniss' young sister, Prim, is selected as the mining district's female representative, Katniss volunteers to take her place. She and her male counterpart Peeta, will be pitted against bigger, stronger representatives who have trained for this their whole lives.

 Likte også godt de sinnssyke motene rikingene hadde i filmen. Mye knallfarger og syke makeup moter der ja! Og ikke noen øyenbryn. De tulla også med at folk fra distriktene ikke dusjer...

Konkurransen
Det er 12 distrikt, og 24 deltakere. De fleste dør med det samme. Cato og 3 andre lager en liten gjeng der de jakter på alle de andre. Hver gang noen døde, så smeller det. I kinosal smeller det så høyt at du tror at.... verden går under? Liker brutaliteten. Så ekte. Ikke så mye kjærlighetsfjas.

Rolleliste:
*Katniss
*Primrose
*Mora
*Peeta -
*Peetas mor
*Cato
*Sjefen
 *Snow, idemakeren til spillet
*Talkshowhosten

At det er en litt ujevn kjærlighetshistorie gjør historien mer troverdig. Med ujevn mener jeg at dama faktisk er helten, hun redder mannen, og spiller hovedrollen. Ikke akkurat Mad Men stil over filmen...

Opportunisten Katniss.
Sprenger grenser, nekter å la søstra dra, men drar selv. Skyter på eplet til eierne av spillet.
Jeg er Katniss. Hun er akkurat som meg. Jeg kjenner meg så igjen i henne. Katniss er et navn på en blomst, som er i Sagittaria familien... Skyttefamilien altså, som jo er meg --- igjen.

Hun er ikke avhengig av noe mann. Hun er fri. 


Følsomme Peeta
Hadde virkelig sansen for rollen Peeta spilte i filmen.passer bra til å spille rollen sin. Har noe trist over seg, triste øyne. Passe godt til blondt hår, selv om han ikke har den hårfargen egentlig. Blondt hår gjør egentlig en person svak, og det står godt til de store, brune øynene hans.

Utsagn fra The Hunger Games. Peeta:
Caesar Flickerman: So Peeta. Tell me. Is there a special girl back home?
Peeta Mellark: No. No, not really.
Caesar Flickerman: No? I don't believe it it for a second, look at that face! Handsome man like you! Peeta. Tell me.
Peeta Mellark: Well, there, uh. There is this one girl that I've had a crush on forever.
Caesar Flickerman: Well, I'll tell you what Peeta. You go out there, and you win this thing, and when you get home she'll have to go out with you!
Peeta Mellark: Thanks, but I, uh. I don't think winning's gonna help me at all.
Caesar Flickerman: And why not?
Peeta Mellark: Because... she came here with me.
Caesar Flickerman: That is bad luck
Peeta Mellark: Yes

Kjærlighetshistorien mellom Peeta og Katniss. Først er han en som kommer til å drepe henne. Så vil han ikke snakke med henne etter at hun får 12 poeng og han 8 hos bookmakerne. Så kommer dialogen, hos talkshowhosten. Katniss blir forbannet og kaster Peeta i veggen. Lite skjer mellom dem mens de begge prøver å overleve i spillet. Cato og gjengen hans jakter på henne, sammen med Peeta. Katniss klatrer opp i et tre, og Cato prøver å klatre etter henne, men han kommer seg ikke opp. Peeta sier at hun kommer sikkert ned når hun er sulten, og gjengen legger seg ned for å sove. Det er den første indikasjonen på at Peeta faktisk beskytter henne, og mente det han sa da han var forelsket i henne.

Når Katniss sager av en gren, slik at et vepsebol full av veps som gir hallusinasjoner og i verste fall døden, klatrer hun etterhvert ned etter at gjengen har stukket av. Hun hallusinerer. Den første hallusinasjonen hun ser er Peeta som sier "Katniss, what are you doing here? You`ve got to get out of here". Det er den andre indikasjonen på at Peeta faktisk ønsker å få Katniss ut av spillet i live... Eller er det en drøm, en hallusinasjon? Katniss var ganske langt borte og så ganske mange andre hallusinasjoner i buskene. Blant annet Caesar Flickerman i den karakteristiske blå dressen med det blå håret.

Kjærlighetshistorien mellom de to trigges videre. Man venter i spenning. Og så blandes det med litt blod, drap og brutalitet slik at man slipper å kjede seg.

Man merker også at Katniss bryr seg noe om Peeta, da hun lurer på hvor han er hen.

Hun bærer han til et skjulested. Merk. Hun gjør det, ikke tradisjonelle kjønnsroller altså.
Peeta åpner seg i hula, om det er at han er syk, eller ikke er ikke godt å si. Katniss sier lite. Det er merkelig...men helt i tråd med hvordan jeg er.

Allikevel drar ikke Katniss og henter han FØR reglene i spillet har endret seg. Imidlertid, burde hun det? Hun hadde jo risikert livet... I The Hunger Game er det alle mot alle.

Brutaliteten i at Peeta er tvunget til å jakte med noen på jenta han er forelsket i, og kanskje se henne bli drept foran øynene hans. Det må føles rimelig tungt.

Og så slutter det med:

Peeta Mellark: So what happens when we get back?
Katniss Everdeen: I don't know. I guess we try to forget.
Peeta Mellark: But I don't wanna forget.


May the games be ever in your favor! :-)

Fine sanger fra filmen:
Kid Cudi - the ruler and the killer
Punch Brothers - Dark days
The Decemberists -One engine
The Civil Wars - Kingdom Come
Glen Hansard - Take the heartland
The low Anthem - Lover is childlike

Og for de som enda ikke har fått nok, her er en blodfanside:

http://thosehungergamesconfessions.tumblr.com


Så... endte jeg jo opp med å lese boka, og den var den beste jeg har lest siden da jeg leste Narnia! Gleder meg stort til å lese bok nummer 2 og 3.....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar